Čerstvou novinkou na tuzemském trhu je závodní volant Logitech G923, který cílí na majitele konzolí PlayStation, Xbox i klasických počítačů. Novinka patří podle papírových parametrů k tomu nejlepšímu, co tento výrobce nabízí. Jak si ale povede v "závodní" praxi?
Automobilové závody jsou stejné jako letecké simulátory. Kdo to s nimi myslí vážně, nejspíše se nespokojí jen s tlačítky na klávesnici nebo gamepady. Dřív nebo později sáhne většina nadšenců po realistických kopiích, které mají co nejvěrněji simulovat skutečný závod nebo let. A jedním z takových přístrojů je i herní volant Logitech G923, který je určený pro klasické počítače, notebooky a herní konzole – uživatelé si přitom mohou vybrat mezi modelem pro PlayStation a Xbox. V obou případech novinka cílí na ty nejnáročnější uživatele, kteří se při závodech v obýváku chtějí cítit úplně stejně, jako kdyby seděli ve skutečném kokpitu supersportu.
Logitech G923
Technické parametry
Testovaný model: Logitech G923 X (PC, XONE, XSX)
Force Feedback: Ano
Maximální úhel otáčení: 900°
Řazení: Sekvenční – pádla pod volantem
Počet pedálů: 3
Barva: Černá
Určeno pro: PC, Xbox ONE, Xbox Series X (v prodeji je také verze pro PlayStation)
Rozměry volantu: 260 x 270 x 278 mm
Hmotnost volantu: 2250 g
Rozměry pedálů: 167 x 428,5 x 311 mm
Hmotnost pedálů: 3100 g
Představení volantu Logitech G923
Obsah balení
Praktiky hned, jak volant společnosti Logitech dorazil do redakce na test, nás zaujali rozměry obalu a celková hmotnost. Nemalá kartónová krabice zelenošedé barvy totiž váží bezmála šest kilogramů, tedy zhruba stejně jako menší kancelářský stolní počítač. Kromě pedálů a volantu se uvnitř krabice ukrývá už jen návod k použití, záruční list a napájecí adaptér.
Balení obsahuje vše nezbytné
Konkrétně v něm nalezneme volant…
…pedály…
…a napájecí adaptér
Vzhled a kvalita zpracování
Hliník, ocel či kůže – takové luxusní materiály na volantu naleznete. Hned na první pohled je patrné, že Logitech G923 patří do prémiové třídy. Zběhlejším uživatelům neunikne, že se čerstvá novinka velmi podobá svým vzhledem i požitými materiály pět let starému modelu Logitech G29. Ono to ale vlastně není tak překvapivé, devětadvacítka totiž byla velmi oceňována za kvalitu zpracování i ergonomii. A tak by nějaké dramatické změny nedávaly smysl. Pojďme se tedy s hlavním hrdinou dnešní recenze seznámit trochu blíže…
Věnec volantu je v horní části ergonomicky tvarován a ve spodní zeseknut do roviny. Přesně tak to mají skutečné sporťáky, aby při nalézání do nízkého kokpitu vozu volant neblokoval řidičovy nohy. Také další prvek umístěný ve vrchní části volantu je stejný jako u plnokrevných sporťáků. Řeč je samozřejmě o modrém proužku, který rozděluje kožené obložení věnce. Ten usnadňuje zjištění pozice v periferním vidění. Je tedy zřejmé, že výrobce si vyhrál i s těmi sebemenšími detaily.
Uprostřed volantu jsou umístěna ovládací tlačítka, která dokážou simulovat herní ovladač televizní konzole Xbox One a několik dalších tlačítek, které je možné naprogramovat v prostředí Windows. Platí to samozřejmě o modelu určeném pro stroje od Microsoftu, který jsme měli možnost testovat, na verzi pro PlayStation je sestava tlačítek jiná. V obou případech jsou nicméně pod volantem umístěna dvě pádla, která slouží k manuálnímu řazení – stejně jako ve skutečných sporťácích.
Hlavní hrdina dnešní recenze
Ovládací tlačítka obklopují střed volantu
Proužek v horní části usnadňuje orientaci
Věnec volantu je ergonomicky tvarován
Volant z profilu
Detailní pohled na jedno z pádel pod volantem
Zadní část volantu se mírně zužuje a připomíná masku supersportu
Detailní pohled na „nasávací otvory chlazení“, alespoň u pravého auta bychom je tu hledali
V hodnocení vzhledu a kvality zpracování samozřejmě nesmíme zapomenout ani na dodávané pedály. Ty se stejně jako samotný volant velmi povedly. Základna, o kterou má hráč opřené nohy, je velmi robustní. Z masivních plastových částí černé barvy máte pocit, že se nemohou poškodit ani při zběsilejších akcích – a co si budeme nalhávat, ani když vzteky po prohraném závodě do pedálů řidič kopne.
Samotné pedály jsou ocelové. Na každém z nášlapů je umístěno hned několik gumových koleček, která mají zabránit uklouznutí nohy. Potěšující je fakt, že pedály jsou skutečně tři. Na rozdíl od levnějších setů tak nechybí spojka pro řazení.
Mimochodem z oceli je také hřídel řízení, pákové spínače jsou pak z leštěné nerezavějící oceli stejně jako čela pedálů. Kostra a ramena pedálů jsou vyrobeny ze za studena válcované oceli. Pouzdra pístů pedálů z polyoxymetylénu a upevňovací svorky z nylonu s příměsí skla. Jak si pozornější čtenáři všimli již výše, kryt volantu je ručně obšit kůží a jeho ramena jsou z anodizovaného hliníku.
Zpracování i kvalita použitých materiálů jsou u pedálů bez ztráty kytičky. A to samé platí i o volantu. Popravdě při pohledu na tyto herní periferie jsme se nemohli v reakci ubránit jedné myšlence – kdyby se takto kvalitní komponenty dávaly do úplně každého nového vozu, svět by byl hned o něco krásnější. Realita je ale bohužel velmi často jiná, a tak v obýváku na stole můžete mít celkem snadno kvalitnější náčiní než v opravdovém vozu. Na druhou stranu, majitelé automobilů prémiových značek (BMW, Mercedes, Audi apod.) takový rozdíl samozřejmě cítit nebudou.
Pedály jsou součástí setu
Podstavec pedálů je velmi robustní
Detailní pohled na protiskluzové podložky na nášlapech pedálů
Pedály jsou velmi robustní
Nechybí ani logo výrobce
Stavíme závodní speciál
Instalace se nemusí obávat ani méně zkušení uživatelé, je to otázka maximálně pár minut. Pedály se k volantu připojují jediným kabelem. Sériový port je umístěn ve spodní části volantu. Výrobce nezapomněl ani na takový detail, jako jsou výřezy pro vedení kabelů v této části konstrukce, jak jde vidět na jednom ze snímků níže. V útrobách volantu naleznete také napevno přidělaný kabel s odnímatelnou USB, který slouží k propojení s Xboxem nebo PC. Podporovány jsou stroje s operačním systémem Windows 7 a novějším, konzole Xbox One a v případě verze pro konkurenční televizní systém také PlayStation 4. Podporovány by nicméně měly být také konzole nové generace, až přijdou na trh.
Když už máte vše propojeno, zbývá už jen volant připevnit k desce stolu. K tomu slouží dvě nenápadná kolečka po stranách volantu. Jejich otáčením se postupně povolují dva háky na spodní straně, které zajišťují stabilitu volantu. Maximální tloušťka úchytné desky může být 3 centimetry, což mimochodem stačí i na masivně vyhlížející desky stolů z Ikey.
Po připojení k počítači je nutné ještě doinstalovat ovládací utilitu Logitech Gaming Software (v případě klasických počítačů a notebooků). My jsme volant testovali s televizní konzolí Xbox One X, kde vše fungovalo okamžitě po zapojení.
Pomocí takovéhoto kolečka se uvolňuje úchytný mechanismus volantu
Hák dokáže pojmout desku o tloušťce až tři centimetry
Spodní strana volantu
Detailní pohled na konektor pro připojení příslušenství
Drážky pro vedení kabelů
Kabel je přidělán napevno
Součástí balení je také USB redukce
Detailní pohled na koncovku sériového portu, který slouží pro propojení pedálů s volantem
Tři, dva, jedna, start!
Jedním z největších lákadel novinky má být technologie Trueforce. Jde v podstatě o pokročilý systém zpětné vazby, který je schopen reagovat na fyzikální model a zvukovou stránku hry, čímž je docíleno vyšší věrnosti každé akce. Frekvenční rozsah zpětné vazby se ve srovnání s předchozími generacemi zvyšuje opravdu výrazně, celkový pocit z řízení je daleko reálnější. Zpětná vazba totiž bere v úvahu například typ vozidla, jeho motor, terén, po kterém jede, ale například i úroveň hluku – to vše je převedeno na citelné vibrace.
Uživatel tak může doslova na vlastní kůži pocítit vlastnosti terénu, trakci i brzdění. Rozdíl při pocitu jízdy je ve srovnání se starším modelem Logitech G29, který jsme měli možnost testovat dříve, opravdu značný. Jedním dechem je ale nutné dodat, že Trueforce podporuje zatím jen pár titulů. A to doslova. Konkrétně GRID (2019) a Assetto Corsa Competitzione, na Playstationu 4 je v přehledu podporovaných her ještě Gran Turismo Sport.
Sluší se nicméně zdůraznit, že na pokročilou zpětnou vazbu chce lákat u svého ovladače například i chystaný PlayStation 5, který se na pultech obchodů objeví před Vánocemi. Lze tedy očekávat, že postupně budou tituly podporující Trueforce přibývat. Koneckonců tvůrci her by byli sami proti sobě, kdyby tuto zajímavou technologii nenabídli ve svých titulech a nechali ji pouze v těch konkurenčních. Seznam všech podporovaných her včetně vyznačené podpory Trueforce na jednotlivých platformách naleznete zde.
Volant od Logitechu se drží velmi příjemně
Testovaný volant v akci
Jednou z hlavních předností je technologie Trueforce
Pedály nabízí stejnou odezvu jako v opravdovém voze
Detailní pohled na uchycení pedálů
Kromě zmiňovaných dvou titulů jsme volant protáhli ještě hrami Project Cars 2, Forza Motorsport 7 a WRC 8, ve kterých mám osobně nastudovaných několik herních tratí a vozů, nutno podotknout že s výrazně levnějším volantem Thrustmaster T80 Racing Wheel na PlayStationu 4. Ale právě díky tomu máme alespoň s čím srovnávat.
Rozdíly jsou patrné už po projetí první zatáčky. Zpětná odezva se dvěma motory totiž dělá u Logitechu své a jako řidič máte skutečně pocit, jako byste četli typ povrchu pod koly. Testovaný volant je navíc velmi přesný, a tak se nám prakticky všechny trati bez výjimky podařilo zajet o pár desetin sekundy lépe než s vlastním modelem Thrustmaster T80 Racing Wheel.
Volant Logitech G923 je navíc možné otáčet v rozsahu 900°, tedy o dvě a půl otáčky jako u skutečného vozu. U závodních simulátorů to není zas tolik důležité, ale například pro jedince fandící Euro truck simulatoru 2 jde o zásadní výhodu. Sluší se také zmínit, že šnekové převody byly vytvořeny podle vzoru převodů používaných v automobilových převodovkách za účelem snížení nežádoucího hluku a vibrací.
Testovaný volant
Volant je vyrobený z ušlechtilých materiálů
Detailní pohled na ovládací prvky v levé části…
…a na protilehlé straně
LED diody nad středem volantu
Řadicí páka se dokupuje zvlášť
Na velmi dobrém pocitu při řízení se samozřejmě podepsaly také výrobní materiály. Věnec volantu je tlustý tak akorát a kůže, kterou je volant pokryt, je v místech úchopu perforovaná. Takže ani při napínavých finiších by nemělo docházet k nadměrnému pocení rukou. Je ale pravdou, že ve třicetistupňových vedrech, jaká panovala v uplynulých týdnech, se ruce při hraní stejně potí. Přeci jen, testovaný volant stále nemá zabudovanou klimatizaci jako skutečné vozy.
Tím se zároveň dostáváme k části, která nejspíše bude některým hráčům vadit. Součástí balení totiž není řadicí páka, na druhou stranu je ale možné ji dokoupit zvlášť. Na druhou stranu hráčům, kteří spoléhají na automatické řazení nebo upřednostňují pádla pod volantem, to bude nejspíše jedno. A klasické šaltpáky koneckonců mizí i ze skutečných supersportů. Přímo na volantu jsou mimochodem integrované barevné indikátory LED označují rozsah otáček v podporovaných hrách. Snadno uvidíte, když se přiblížíte do červeného pole – přímo v zorném poli, jak je vidět na jednom ze snímků výše.
Pochválit si naopak herní set od Logitechu jistě zaslouží za své uchycení. Volant na stole se totiž ani nehne, a to přitom v některých zatáčkách dostával skutečně zabrat. Až překvapivě dobře je vyřešen také protiskluzový systém pedálů. Na spodní straně je hned několik gumových podložek, které zajišťují stabilitu i na velmi kluzké plovoucí podlaze. Problém jsme ale během testování nezaznamenali ani v případě, kdy byly pedály umístěny na koberci. Svůj podíl na dobré stabilitě jistě má i fakt, že podstavec pedálů je tak masivní a že na jeho spodní straně je patentovaný výsuvný úchytný systém speciálně pro koberec.
Testované pedály
Plocha pro nohy je dostatečně pevná
Spodní strana pedálů
Detailní pohled na protiskluzové podložky
Patentovaný výklopný systém pro uchycení na koberci
Volant uchycený pevně na svém místě
Klady a zápory
+ realistický pocit z řízení, přesnost řízení
+ technologie Trueforce
+ použití ušlechtilých materiálů (kov, kůže)
+ perfektní zpracování
+ detaily usnadňující orientaci inspirované skutečnými vozy (LED diody, proužek v horní části volantu apod.)
+ design stále působí moderním dojmem
- vyšší cenovka
- součástí balení není klasická řadicí páka
- Trueforce zatím podporuje jen pár her
Logitech G923
Závěrečné hodnocení
Logitech G923 je bez nadsázky mistrovským dílem, za takové zpracování a použité materiály by se nemuseli stydět ani výrobci skutečných prémiových vozů. Vyzdvihnout si testovaný model zaslouží dozajista i za přesnost řízení a celkově realistický pocit při závodech. To všechno jsou ale samozřejmě vlastnosti, které se chtě-nechtě musely podepsat také na výsledné prodejní ceně. Na druhou stranu za kvalitu se zkrátka platí a kdo hledá náčiní pro co nejrealističtější pocit při řízení doma u počítače nebo konzole, jen těžko najde vhodnější set.